Anmelden oder registrieren

Um sich online für ein Brevet anzumelden, müssen Sie sich zunächst auf der Website registrieren.

angemeldet bleiben (auf maximal einem Gerät)

Wir senden Ihnen einen Link zum Erstellen eines Kontos an die von Ihnen angegebene E-Mail-Adresse. Dieser Link ist eine Stunde lang gültig. Überprüfen Sie auch Ihren Spam-Ordner und/oder setzen Sie E-Mails von *@randonneurs.nl auf die Whitelist.

Wir senden Ihnen einen Link zum Zurücksetzen Ihres Passworts an die von Ihnen angegebene E-Mail-Adresse. Dieser Link ist eine Stunde lang gültig. Überprüfen Sie auch Ihren Spam-Ordner und/oder setzen Sie E-Mails von *@randonneurs.nl auf die Whitelist.


Alternative: Verwenden Sie Strava um sich anzumelden.

connect with strava
Fossa Eugeniana - Randonneurs NL

Einzelheiten

GPX track
noch nicht verfügbar
Datum
24 Januar 2026
start
09:00
ende
22:30 (13:30)
Distanz
200km
anmeldung
ab 27 Dezember 2025
Veranstalter
Hans Westheim
limburg@randonneurs.nl
Startort
Wieleromgeving Venlo
Louisenburgweg 27
5916 NA Venlo
+ Google Maps

Venlo: Fossa Eugeniana

  • GPX track
    noch nicht verfügbar
    Datum
    24 Januar 2026
    start
    09:00
    ende
    22:30 (13:30)
    Distanz
    200km
    anmeldung
    ab 27 Dezember 2025
    Veranstalter
    Hans Westheim
    limburg@randonneurs.nl
    Startort
    Wieleromgeving Venlo
    Louisenburgweg 27
    5916 NA Venlo
    + Google Maps
  • Fossa Eugeniana et Grand Canal du Nord
    (Op het stalen ros de Spanjaarden en Fransen achterna)

    De Romeinen wilden al Rijn, Maas en Schelde verbinden. De Spanjaarden maakten er een begin mee tijdens de tachtigjarige oorlog. De eerste stap was een 45km lang kanaal tussen Rijn (bij Rheinberg) en Maas. In eerste instantie zou deze uitmonden bij Arcen maar dat werd later Venlo. Het kanaal werd vernoemd naar landvoogdes Isabella Clara Eugenia (Isabella van Spanje).

    Onder Frans bewind werd vanaf 1803 een nieuwe poging ondernomen om Schelde, Maas en Rijn met elkaar te verbinden: Het grand Canal du Nord moest Schelde, Maas en Rijn verbinden maar ook deze poging faalde want toen Nederland bij Frankrijk werd ingelijfd kwam dit werk ook stil te liggen. Delen van dit kanaal zijn later opgenomen in de Zuid-Willemsvaart en Rijkswaterstaat heeft het stuk Nederweert-Beringe uitgediept en bevaarbaar gemaakt voor de turfwinning in de Peel.

    We beginnen in Venlo en na een paar kilometer rijden we Duitsland in. We volgen hier de Fossa Eugeniana : slechts een greppel met water maar na 4 eeuwen nog steeds zichtbaar in het veld. Bij Arcen komen we heel even weer in Nederland. Hier ligt het enige behouden dubbelfort van het kanaal. Via Geldern komen we in Kamp-Lintfort. Vanaf hier volgen we het kanaal dat ligt naast de B510 naar Rheinberg. De eerste controle is bij de sluis in Rheinberg die enigzinds bewaard is gebleven.

    Om toch wat hoogtemeters mee te paken rijden we via Alpen in noordwestelijke richting en na bijna 50km komen we bij de ruïne van slot Bleijenbeek. Dit was een belangrijk verblijf van Maarten Schenk van Nydeggen en deze beruchte veldheer vocht tijdens de tachtigjarige oorlog zowel in Staatse als in Spaanse dienst.

    Hierna doorkruisen we de Peel om te komen bij de volgende poging om Rijn, Maas en Schelde te verbinden: le Grand Canal du Nord (Noordervaart). We rijden tot Nederweert waar de Noordervaart overgaat in de Zuid-Willemsvaart. Hierna volgen we het tracé tot aan de Maas in Venlo.In de laatste kilometers komen we nog een stukje Fossa Eugeniana tegen (Rijnbeek) en rijden we via de Eugeniasingel. Zorg dat je nog wat energie over hebt want net voor de finish zit nog een leuke klim.

  • Sie können sich noch nicht anmelden. Wir erwarten, dass dieses Brevet um 0 eröffnet wird.